31 Aralık 2011 Cumartesi
14 Aralık 2011 Çarşamba
Gelişim Alanları - Sayfa 80
Küçük Kas Gelişimi İçin Uygun Araç-gereçler
Bez oyuncaklar
Boş kutular
Diş kaşıma halkaları
Büyük renkli küpler
Büyük tahta çivilerle geçmeli oyuncaklar
Basit bloklar
Takıp sökmek için plastik cıvata ve somunlar
Boş tahta ve mukavva kutular
Tahta, bez veya plastik hayvanlar
Kum havuzu ve kum oyuncaklar
Müzik aletleri, zil, tef, davul
Boncuklar ve ip
Parmak boyası
Bağlama oyuncaklar
Düğmeli-fermuarlı giysileri olan giydirilecek bebekler
Kavram geliştirici oyuncaklar
Öykü kitapları ve masallar
El kuklaları
Yap-boz oyuncakları
İp bağlama ve çeşitli kâğıt işler
Kolaj çalışması, artık kâğıt ve kumaş parçaları
Keskin olmayan makas ve kâğıtlar
Domino
Basit resim, harf ve sayı oyunları
Oyun hamurları
Büyük Kas Gelişimi İçin Uygun Araç-Gereçler
Çeşitli toplar ( tenis topu, sağlık topu, hentbol
topu, orta boy plastik top v.b.)
Fasulye torbaları
Halat
Araba ya da kamyon tekerlekleri
Çemberler
Boş variller
Jimnastik minderleri
İp merdiven ya da tırmanma merdiveni
Jimnastik sırası
Denge tahtası
Tornetler
Atlama ipleri
Kaydırak, salıncak, tahterevalli gibi bahçe
oyuncakları
Küçük kas motor gelişimi için parmak boyası.
Bez oyuncaklar
Boş kutular
Diş kaşıma halkaları
Büyük renkli küpler
Büyük tahta çivilerle geçmeli oyuncaklar
Basit bloklar
Takıp sökmek için plastik cıvata ve somunlar
Boş tahta ve mukavva kutular
Tahta, bez veya plastik hayvanlar
Kum havuzu ve kum oyuncaklar
Müzik aletleri, zil, tef, davul
Boncuklar ve ip
Parmak boyası
Bağlama oyuncaklar
Düğmeli-fermuarlı giysileri olan giydirilecek bebekler
Kavram geliştirici oyuncaklar
Öykü kitapları ve masallar
El kuklaları
Yap-boz oyuncakları
İp bağlama ve çeşitli kâğıt işler
Kolaj çalışması, artık kâğıt ve kumaş parçaları
Keskin olmayan makas ve kâğıtlar
Domino
Basit resim, harf ve sayı oyunları
Oyun hamurları
Büyük Kas Gelişimi İçin Uygun Araç-Gereçler
Çeşitli toplar ( tenis topu, sağlık topu, hentbol
topu, orta boy plastik top v.b.)
Fasulye torbaları
Halat
Araba ya da kamyon tekerlekleri
Çemberler
Boş variller
Jimnastik minderleri
İp merdiven ya da tırmanma merdiveni
Jimnastik sırası
Denge tahtası
Tornetler
Atlama ipleri
Kaydırak, salıncak, tahterevalli gibi bahçe
oyuncakları
Küçük kas motor gelişimi için parmak boyası.
Erken Çocukluk ve Özel Eğitim İlkeleri ve Kurumları - Binanın Bölümleri
Binanın İç Mekanları
İdari kısım:
Gözlem odası:
Lavabo ve tuvaletler:
Oyun odası:
Sınıf:
Sınıftaki bazı köşeler:
-Kitap köşesi:
-Masa oyuncakları köşesi:
-Evcilik köşesi:
-Kukla köşesi:
Buranın kukla köşesi olduğundan pek emin değilim fakat beni en çok etkileyen köşe. *.*
Müzik köşesi:
Geçici ilgi köşesi:
İdari kısım:
Gözlem odası:
Vestiyer:
Yemek odası ve mutfak:
Oyun odası:
Sınıftaki bazı köşeler:
-Kitap köşesi:
-Masa oyuncakları köşesi:
-Evcilik köşesi:
-Kukla köşesi:
Buranın kukla köşesi olduğundan pek emin değilim fakat beni en çok etkileyen köşe. *.*
Müzik köşesi:
Geçici ilgi köşesi:
Gelişi Alanları - Sayfa 36
Çocuklara top gibi zıplamalarını ve birbirlerine çarpmamalarını söyledim. Önce öğretmenimle ben top olduk ve zıpladık sonra onlarda zıplamaya çalıştılar fakat bunda pek başarılı olamadılar. O yüzden öğretmenim oyunu biraz değiştirdi ve tekrar oynattık.
Öğrencimi cesaretlendirmeye çalışırken
Gelişim Alanları - Sayfa 85
Etkinlik Adı: Hamurdan hayvanlar
Amaç: Küçük motor kaslarını geliştirme.
Etkinliği yapmadan önce etkinliği yaptığım 2 çocuğa bazı hayvan özellikleri sordum.(renklerini, çıkardıkları sesleri, nasıl yürüdükleri vb.) Hepsini doğru cevapladılar. Fakat sıra uygulamaya gelince onlara bir türlü hayvan figürleri yaptıramadım. Onlar sürekli canavar yapmak istediler. Bende bir süre sonra onlara zorla hayvan figürü yaptırmaktan vazgeçtim. Sonuçta burada ki amaç küçük motor kaslarını geliştirmekti.
Etkinliği yaparken
Sonuç:
Amaç: Küçük motor kaslarını geliştirme.
Etkinliği yapmadan önce etkinliği yaptığım 2 çocuğa bazı hayvan özellikleri sordum.(renklerini, çıkardıkları sesleri, nasıl yürüdükleri vb.) Hepsini doğru cevapladılar. Fakat sıra uygulamaya gelince onlara bir türlü hayvan figürleri yaptıramadım. Onlar sürekli canavar yapmak istediler. Bende bir süre sonra onlara zorla hayvan figürü yaptırmaktan vazgeçtim. Sonuçta burada ki amaç küçük motor kaslarını geliştirmekti.
Etkinliği yaparken
Sonuç:
Ağzını benim yapmamamı istedi. |
Çocuk Ruh Sağlığı - Sayfa 26 - Etkinlik 1
Gözlemlediğimi kişi: Ufaklık
05.11.2011 günü
14.12 Ufaklık arkadaşları arasında oyun oynamak için görev dağılımı yapıyor.
14.50 Arkadaşları ile oyuncak için kavga ediyor.
15.05 Yanıma gelip poşetini bağlamamı istedi. Çok sevimliydi :3
15.25 Parmak oyunu yaptırdım. Ufaklığın hareketlerinden bana gittikçe ısındığını düşünmeye başladım.
12.11.2011 günü
14.15 İçeri girdiğimi gören Ufaklık bana doğru koşmaya başladı beni itip sınıftan dışarı çıkaracağını sandım fakat bana sarıldı. :')
14.30 Öğretmen kendisi gelene kadar çocuklarla ilgilenmemi istedi Ufaklık sürekli peşimde dolanıyor bana sürekli oyun gösterip oynamamı istiyordu.
14.38 Ufaklık gerçekten paylaşmayı bilmiyor oyuncak için çok fazla kavga ediyor. Arkadaşlarını çok kırıyor.
YORUM: Ufaklık liderci bir yapıya sahip olabilir fakat sıra paylaşıma gelince gerçekten acımasız oluyor. Aslında bu yaşta ben merkezci oldukları için bu fazlasıyla normal.
05.11.2011 günü
14.12 Ufaklık arkadaşları arasında oyun oynamak için görev dağılımı yapıyor.
14.50 Arkadaşları ile oyuncak için kavga ediyor.
15.05 Yanıma gelip poşetini bağlamamı istedi. Çok sevimliydi :3
15.25 Parmak oyunu yaptırdım. Ufaklığın hareketlerinden bana gittikçe ısındığını düşünmeye başladım.
12.11.2011 günü
14.15 İçeri girdiğimi gören Ufaklık bana doğru koşmaya başladı beni itip sınıftan dışarı çıkaracağını sandım fakat bana sarıldı. :')
14.30 Öğretmen kendisi gelene kadar çocuklarla ilgilenmemi istedi Ufaklık sürekli peşimde dolanıyor bana sürekli oyun gösterip oynamamı istiyordu.
14.38 Ufaklık gerçekten paylaşmayı bilmiyor oyuncak için çok fazla kavga ediyor. Arkadaşlarını çok kırıyor.
YORUM: Ufaklık liderci bir yapıya sahip olabilir fakat sıra paylaşıma gelince gerçekten acımasız oluyor. Aslında bu yaşta ben merkezci oldukları için bu fazlasıyla normal.
Müzik- Sayfa 16
Çocuklar ikindi kahvaltılarını ederken öğretmenime bugün şarkı öğreteceğimi söyledim, o da bana hangi şarkıyı öğreteceğimi sordu bende şarkının sözlerini söyledim(adını tam olarak bilmiyordum.), öğretmen bu şarkıyı öğrettiğini bana sadece parmak oyunumu yapıp şarkıyı hemen ''şimdi'' söyle dedi. Bende o sırada hemen parmak oyunumu yaptım şarkıyı bir kez tek başıma söyledim sonra da hep birlikte söyledik.
Müzik Etkinlik Planı
Okul: Yaratıcı Çocuk Anaokulu
Sınıf: Kelebekler Sınıfı
Yaş Grubu: 4
Konu: Hayvanlar
Şarkı Adı: Hayvanlarım
Materyal: -
Mekan: Sınıf
Süre: 7 dakika
Araç-Gereç:-
Şarkı:Köpeğim hav hav hav hav der
Köpeğim benden ne ister?
Köpeğim hav ha hav hav der
Köpeğim bende et ister.
2x Hadi gel hadi gel cici köpeğim
Hadi gel sana ben et vereyim.
Kedicim mırnav mırnav der
Kedicim benden ne ister?
Kedicim mırnav mırnav der
Kedicim benden süt ister.
2x Hadi gel hadi gel cici kedicim
Hadi gel sana ben süt vereyim.
Yöntem: Tümdengelim
Değerlendirme: Çocuklar şarkıyı bildikleri için zorlanmadan ''zevk'' alarak söylediler.
Öğretmen: Gülten Öğretmen
Öğrenci: Sümeyye Yılmaz
Parmak oyunum:
2x Gökyüzüne merdiven kursak çıksak sevgiden,
2x Yıldız alsam saçıma taksam ayna olsa ay dede,
2x Bulutlarla oynasam güneşe dokunmadan,
2x Yağmur olsam toprağa düşsem çocuk olsam yeniden.
Müzik Etkinlik Planı
Okul: Yaratıcı Çocuk Anaokulu
Sınıf: Kelebekler Sınıfı
Yaş Grubu: 4
Konu: Hayvanlar
Şarkı Adı: Hayvanlarım
Materyal: -
Mekan: Sınıf
Süre: 7 dakika
Araç-Gereç:-
Şarkı:Köpeğim hav hav hav hav der
Köpeğim benden ne ister?
Köpeğim hav ha hav hav der
Köpeğim bende et ister.
2x Hadi gel hadi gel cici köpeğim
Hadi gel sana ben et vereyim.
Kedicim mırnav mırnav der
Kedicim benden ne ister?
Kedicim mırnav mırnav der
Kedicim benden süt ister.
2x Hadi gel hadi gel cici kedicim
Hadi gel sana ben süt vereyim.
Yöntem: Tümdengelim
Değerlendirme: Çocuklar şarkıyı bildikleri için zorlanmadan ''zevk'' alarak söylediler.
Öğretmen: Gülten Öğretmen
Öğrenci: Sümeyye Yılmaz
Parmak oyunum:
2x Gökyüzüne merdiven kursak çıksak sevgiden,
2x Yıldız alsam saçıma taksam ayna olsa ay dede,
2x Bulutlarla oynasam güneşe dokunmadan,
2x Yağmur olsam toprağa düşsem çocuk olsam yeniden.
Müzik- Sayfa 12
Gittiğim anaokulundaki müzik aletleri:
Marakas Yapımı
Malzemeler: 2 plastik bardak, yapıştırıcı, ses çıkarması için boncuk vs..
Yapılışı: Bardaklardan birine söylediğim ses yapacak herhangi bir veya bir kaç malzemeyi karıştırıp koyun. İkinci bardağın ağzına yapıştırıcıyı sürüp diğer bardağın ağzına kapatın. Bardakların üzerinide istediğiniz malzeme ile süsleyebilirsiniz bardakların ağızlarını bir birine yapıştıktan sonra müzik aletiniz hazır.
Malzemeler: 2 plastik bardak, yapıştırıcı, ses çıkarması için boncuk vs..
Yapılışı: Bardaklardan birine söylediğim ses yapacak herhangi bir veya bir kaç malzemeyi karıştırıp koyun. İkinci bardağın ağzına yapıştırıcıyı sürüp diğer bardağın ağzına kapatın. Bardakların üzerinide istediğiniz malzeme ile süsleyebilirsiniz bardakların ağızlarını bir birine yapıştıktan sonra müzik aletiniz hazır.
12 Aralık 2011 Pazartesi
Erken Çocukluk ve Özel Eğitim İlkeleri ve Kurumları - sayfa 31- Etkinlik 2
- Ortam çocukların büyük kas gelişimi için yeterli mi?
- Çocukların grup çalışmaları için ortam yeterli mi?
- Gruptaki çocuk sayısına uygun alan ayrılmış mı?
- Raflı dolaplar var mı?
- Bu dolaplardaki malzemeler çocukların kolayca ulaşabileceği şekilde konulmuş mu?
- Her çocuğa yetecek malzeme var mı?
11 Aralık 2011 Pazar
Çocuk Ruh Sağlığı- sayfa 44
Ailenin Yapısı ve Önemi
Toplumda birçok aile tipi vardır. Anne, baba ve evlenmemiş çocuklardan oluşan aileye çekirdek aile denir.
Kadın ve erkekten oluşan çocuksuz aileler de vardır. Günümüzde çekirdek aile sayısı gittikçe artmaktadır.
Özellikle şehirlerde çoğunlukla bu tip aileler görülmektedir.
Büyük anne, büyük baba, çocuklar ve torunların bir arada yaşadığı aileye geniş aile denir.
Bu tür aileler, daha çok tarımla uğraşan kırsal alanlarda görülmektedir. Geniş ailelerde akrabalık bağları çok güçlüdür. Ancak, ülkemizde sanayileşme ve şehirleşmenin gün geçtikçe artması, aile yapısını etkilemiştir. Buna bağlı olarak geniş aileler azalmış, çekirdek aileler çoğalmıştır.
Toplumumuz için önemli sorunlardan biri akraba evlilikleridir. Amca, teyze, dayı ve hala çocukları yakın akrabadırlar. Akraba evliliklerinde engelli çocuklar doğabilir. Akraba evliliğinin getirdiği sorunlarla karşılaşmamak için toplum bilgilendirilmelidir.
Aile ortamı, çocukların iyi yetişmesi için çok önemlidir. Uyumlu ailelerde yetişen çocuklar sağlıklı olurlar. Çevrelerindeki kişilerle uyum içinde yaşarlar. Sağlıklı ve uyumlu bireylerin oluşturduğu toplumun yapısı da güçlü olur.
Çocuk ilk eğitimini aileden alır. içinde yaşadığı toplumun gelenek ve göreneklerini öğrenir. Örneğin büyüklere saygı, küçüklere sevgi gösterme gibi davranışlar edinir. Öğrendiklerini yaşamında uygular. Böylece, kültürel değerlerimiz yeni yetişen kuşaklar tarafından yaşatılır.
Evlilik İçin En Uygun Yaş :
Erkeklerde ortalama 26.1, kadınlarda 22.7
Boşanma ve Evlenme Oranları:
Boşanma Evlenme
İBBS (1. Düzey) 2009 2010 2009 2010
------------- ------ ------ ------- -------
Türkiye 29.372 30.773 107.524 96.841
İstanbul 6.373 6.448 16.414 15.958
Batı Marmara 1.376 1.471 3.309 3.060
Ege 5.412 5.899 11.652 11.374
Doğu Marmara 2.615 2.960 7.300 7.187
Batı Anadolu 3.476 3.696 6.979 6.929
Akdeniz 4.167 4.388 16.863 14.176
Orta Anadolu 1.648 1.616 5.189 4.773
Batı Karadeniz 1.677 1.583 4.835 4.907
Doğu Karadeniz 574 602 2.884 2.491
Kuzeydoğu Anadolu 319 346 5.269 4.151
Ortadoğu Anadolu 562 555 7.407 6.790
Güneydoğu Anadolu 1.173 1.209 19.423 15.045
------------- ------ ------ ------- -------
Türkiye 29.372 30.773 107.524 96.841
İstanbul 6.373 6.448 16.414 15.958
Batı Marmara 1.376 1.471 3.309 3.060
Ege 5.412 5.899 11.652 11.374
Doğu Marmara 2.615 2.960 7.300 7.187
Batı Anadolu 3.476 3.696 6.979 6.929
Akdeniz 4.167 4.388 16.863 14.176
Orta Anadolu 1.648 1.616 5.189 4.773
Batı Karadeniz 1.677 1.583 4.835 4.907
Doğu Karadeniz 574 602 2.884 2.491
Kuzeydoğu Anadolu 319 346 5.269 4.151
Ortadoğu Anadolu 562 555 7.407 6.790
Güneydoğu Anadolu 1.173 1.209 19.423 15.045
Gelişim Alanları- Sayfa 68
Psikomotor Gelişiminin Tanımı ve Önemi
Çocuk organizmasını, yetişkinden ayıran en önemli özellik, sürekli büyüme, gelişme ve değişme süreci içinde olmasıdır. Bu değişim süreci içerisinde çocuğun gelişimi, görünür ve görünmez büyümeyi içerir. Görünür büyüme, bedenin boyutlarında, biçiminde ve oranındaki değişmedir. Görünmez büyüme ise iç organlarda meydana gelen değişmedir. İşte bu görünür gelişimlerden bir tanesi motor gelişimdir.
Motor kelimesi tek başına "hareket" anlamına gelir. Yetişkinler gibi çocuğun da hareket etmeye ihtiyacı vardır. Çocuk doğduğu günden itibaren bu ihtiyacını gidermek için, yattığı yerden başını kaldırma, göğsünü kaldırma, ellerini, kollarını, bacaklarını hareket ettirme, dönme, emekleme gibi davranışları kazanır. Düşünülmeden, bağımsız olarak yapılan bu ilk hareketler daha sonra vücut hareketlerine, zamanla dış uyarıcıların kontrolü ile çeşitli motor etkinliklere dönüşür. Bireyin eklem, kas ve ses tellerini amaçlı olarak kullanmasına motor hareketler denir. Çocukların motor davranışlarının gelişimi refleksler, duruşa ait hareketler, yürüme, koşma, atlama gibi beceriler şeklinde olmaktadır.
Motor gelişim, fiziksel büyüme ve gelişme ile birlikte beyin - omurilik gelişimi sonucu organizmanın isteme bağlı olarak hareketlilik kazanmasıdır. Kilo artışı, boy uzaması ve kas gelişimine, diğer bir deyişle fiziksel gelişime paralel olarak hareket ve becerilerin kazanılmasında sinir sistemi ve kasların gelişimi önemli bir yer tutar. Bu becerilerin kazanılması doğum öncesi dönemde başlar ve ömür boyu devam eder.
PSİKOMOTOR DAVRANIŞLAR
Ruhsal nedenler ile yapılan, motifleri ruhsal olan bütün hareket ve davranışlar, psikomotor kavramı içinde incelenirler. Bu hareket grubu içine bir müzik aleti çalmaktan, yürümeye, resim yapmaktan konuşmaya kadar, birbirleri ilgili ya da ilgisiz, hareketler girer. Psikomotor hareketlerin bir kısmı, örneğin jestler ve mimikler, bilinçsiz olarak gerçekleşir. Bir kısmı ise, bilinçli ve istemlidirler. Bir diğer kısmı ise, başlangıçta bilinçli olarak kazanılır, daha sonra, otomatikleşerek bilincin
katılmasını gerektirmez. Örneğin araba kullanmaya başlayan bir sürücü adayı, başlangıçta vites değiştirirken bilinçli hareket eder, ustalaştıktan sonra ise hareketleri tamamen otomatikleşmiştir. Psikomotor hareketlerin spordaki önemi, iki özelliğinden kaynaklanır. Birincisi, insanların bir kısmı bazı hareketler için doğuştan özel yeteneklere sahiptirler. Bazı insanlar, bir müzik aletini çalmayı, diğer insanlardan daha kolay öğrenir veya daha güzel resim yapabilirken, bazı daha uzağa atlayabilirler ya da daha hızlı koşabilirler. Bu yeteneklerin önceden saptanabilmesi, gençleri belli mesleklere veya belli spor dallarına yöneltmede çok önemlidir. Psikomo tor hareketlerin sporda önemli olan ikinci özelliği, bunların öğretebilmesi ve geliştirilebilmesidir: Burada elbette ki uygun yöntemlerin kullanılması çok önemlidir. Bir psikomotor hareketin ruhsal dayanağı ne kadar yük sekse, onun sporcuya kazandırılması ve geliştirilmesi olasılığı o kadar fazladır. Örneğin bir futbolcuya uygun yere pas atmayı öğretmek, ona çalım atmayı öğretmekten daha kolaydır.
Psikomotor Yetenekler
Kuvvet
Bütün psikomotor davranışların öğrenilmesi bir kuvvet gerektirir.Koşma,atlama,tırmanma,yürüme hatta bir parmağın kıpırdatılması bile kuvvet ister.Bütün vücudun genel bir kuvvetinin olması gerektiği gibi gövdenin kol ve bacakların elin ve parmakların öğrenilecek psikomotor davranışları yapabilecek kuvvete sahip olması gerekir.
Harekete hazır olma
Vücudun etkilere karşı tepki göstermeye hazır olması gereklidir. Etki ile bu etkiye yapılan tepkinin arasında geçen zaman reaksiyon zamanıdır.Reaksiyon zamanı ne kadar kısa olursa psikomotor öğrenmede o kadar hızlı olur.Psikomotor öğrenmede genel olarak bütün vücudun tepkiye hazır olması gereklidir.Özellikle kol ve bacakların ve elin tepki yapabilecek olgunluğa ulaşması gerekir.
Hız
Psikomotor davranışların kendine özgü bir yapılış hızı vardır.Bir davranışın gerekti-ğinden az hızda veya çok hızda yapılması halinde organizma tehlikeye girebilir. Örneğin bir makinede çalışmasını öğrenecek bir öğrencinin gereken hızda hareket edememesi onun kolunun veya hayatının tehlikeye girmesine sebep olabilir.Psikomotor öğrenmede özellikle koşun ve parmakların gereken hızı kazanması çok önemlidir.
Durgun Dikkat
Birçok psikomotor öğrenme bir olayın veya işin devamlı ve keskin bir şekilde dikkatli olarak izlenmesini gerektirir.Öğrenci birçok durumlarda vücudunu oynatmadan dengeli bir şekilde uzun süre durmak zorunda kalacaktır.
Dinamik Dikkat
Bazı davranışlar öğrencinin hareket halindeyken bir olaya dikkat etmesini ve olaya uygun davranışlar yapmasını gerektirecektir.Örneğin voleybol oynayan bir öğrencide dinamik bir dikkatin olması gerekir.Çocukta dinamik dikkat gelişmemişse bu psikomotor öğrenmeyi yapamaz.
Koordinasyon
Psikomotor öğrenmenin pek çoğu birden fazla organların çalışmasını gerektirir.En yalın bir davranışta bile göz el kol veya ayak gövde ile ayağın veya iki elin bir düzen içinde çalışması oldukça zordur.Öğrenilecek davranışları yapacak organları arasında yeterli koordinasyonu kuramıyorsa çocuk o davranışı öğrenemez.
Esneklik
Vücudun gerektiği zaman öne yana geriye ve istenen yönlere eğilmesi yani esnek olması gereklidir.Gövdenin bacakların yeterli esnekliğe sahip olmadığı zamanlarda psikomotor davranışları öğrenmek mümkün değildir.
0-12 Yaş Çocuklarında Psikomotor Gelişim Aşamaları
Psikomotor gelişim sürecinde içten ve dıştan gelen süreçlerin etkileşiminin sonucu
olarak basit reflekslerle başlayan baş, boyun ve gövde kaslarının kontrolü aşamalar şeklinde gelişir. Benzer şekilde motor becerilerin temeli olan oturma, emekleme, yürüme, koşma, atlama, tırmanma gibi büyük kas motor etkinlikleri ve uzanma, tutma, bırakma, fırlatma gibi elin yönetimi ile ilgili küçük kas motor etkinlikleri de aşamalar hâlinde gelişir. Gallahue , motor gelişimini çocukluk dönemi ile sınırlayarak incelemiş ve kuramını piramit modeli ile açıklamıştır. Bu modele göre her bir motor gelişim dönemi, bir diğerinin üzerine kurulur. Piramidin temeli, refleksif hareketler dönemini göstermektedir. Bu dönemi, ilkel hareketler dönemi ve temel hareketler dönemi takip eder. Piramidin tepe noktasını spor hareketleri dönemi oluşturur.
Refleksin kelime anlamı “dıştan gelen bir uyarı sonucu doğan, irade dışı fiziksel
yanıt”.
Yeni doğan, dünyaya pek çok refleksle gelir. Bebek, bu refleksleri isteyerek
yapmakta; hareketlerini kontrol altına alamamaktadır.
Bu reflekslerden bazıları,bebek büyüdükçe ve isteyerek yaptığı hareketler arttıkça ortadan kaybolur. Bazılarına ise yetişkin döneminde de rastlanabilir. Örneğin ani ışığa gözlerin tepki vermesi gibi.
Bu reflekslerden bazıları,bebek büyüdükçe ve isteyerek yaptığı hareketler arttıkça ortadan kaybolur. Bazılarına ise yetişkin döneminde de rastlanabilir. Örneğin ani ışığa gözlerin tepki vermesi gibi.
Yeni doğan bebeğin en bilinen ve en sık rastlanan bazı refleksleri şunlardır:
İlkel Hareketler Dönemi ( 1 – 2 Yaş )
Bu döneme ait hareket yeteneklerinin gelişmesi, hem çevresel faktörlere hem de olgunlaşma faktörlerine bağlıdır. Olgunlaşma, hareket yeteneklerinin bir sıra izlemesini sağlar. Çevresel faktörler ise hareket yeteneklerinin ortaya çıkış hızını düzenlerler.
İlkel hareketler döneminin üç temel ögesi; denge, yer değiştirme ve el becerileridir. Becerili el hareketleri, çeşitli beden bölümleri arasında koordinasyon gerektirir. En temel üç hareketi, uzanma, yakalama ve bırakma olarak incelenmiştir.
Temel Hareketler Dönemi (2-6 Yaş)
Yaşamın ikinci yılından başlayarak yedinci yılına kadar geçen süre temel becerilerin kazanıldığı dönemdir. Tüm çocukların ortak özellik taşıması ve yaşam için gerekli beceriler olduğundan ‘temel beceriler’ ismini almıştır. Bunlar koşma, atlama, sıçrama, sekme, yakalama, fırlatma, topa ayakla vurma gibi hareketlerdir.
İki yaşından sonra temel hareketler kaba bir şekilde ortaya çıkar. Önce çocuk, kendi bedeninin hareket becerisini anlamak ve bunu denemek için çaba gösterir. Daha sonra bedeni üzerindeki kontrolü ile hareketlerini daha uyumlu ve kontrollü yapmaya başlar. Dönemin sonlarında ise çocuk, uyumlu ve kontrollü gelişmiş hareketlerini mekanik yönden etkili olarak gerçekleştirir. 5-6 yaş döneminde temel beceriler olgunlaşmış olarak görülür. Çocuğun olgunlaşmasında iyi bir öğretim verilmesi, cesaretlendirilmesinin ve alıştırma olanağı yaratılmasının önemi büyüktür.
Sporla İlgili Hareketler Dönemi :(7-12 Yaş)
Bu dönem, genelde 7 yaş yukarısını kapsar. İlkokul çocukları, yeni beceriler
kazanmaktan çok daha önce kazandıkları temel becerileri daha akıcı ve doğru olarak ortaya koyarlar. Burada ’spor’ terimi geniş anlamıyla kullanılmıştır. Yani yalnız yarışma değil; aynı zamanda eğlence ve spor etkinlikleri açısından gönüllü katıldıkları faaliyetler; oyun, dans gibi aktiviteleri de kapsayan bir araç olarak benimsenmiştir.
Bu dönemdeki gelişim hızı psikomotor olgunluğa ve duygusal etkinliklere bağlıdır.
Yedi yaşından on yaşına kadar olgunlaşmış olan temel becerilerini birleştirerek sporla ilgili beceriler de kullanma başlar. Kuvvet, dayanıklılık, hız, denge gibi özelliklerin gelişmesiyle performans artar. Değişik hızlarda ip atlama, taş sektirme ve top fırlatma gibi harekeler bu evrimin tipik geçiş hareketleridir. Hareketler giderek daha karmaşık ve spor türüne özgü seçilmeye başlanır. 11 yaşından sonra beceri gelişmesinde bireysel farklılıklar ve bir branşa (statüye bağlı olarak) yönelme ortaya çıkar. Kapsamlı alıştırma ile yeni birçok hareket öğrenilmiş ve pekiştirilmiş olur. Çocuklar, hareket becerilerini öğrenmeye ve yarışmaya çok isteklidirler. Daha sonraki yaşlarda ise spor dalına özgü hareketler ve becerilerle yaşlara göre spor dalları söz konusu olur.
Psikomotor Gelişiminde Bireysel Farklılıklar ve Önemi
Çocuğun gelişimi, bireye ebeveynlerden geçen genlerin yani kalıtımın ve yaşadığı
ortamın (çevresel faktörlerin) etkisi altındadır. Tüm bireyler, kendi gelişim çizgilerinde belirli bir sırayı izleyerek ilerleme kaydederler. Tüm gelişim dönemlerinde olduğu gibi motor gelişiminde de dönemlere ilişkin yaş belirlemeleri yalnızca genel sınırlardır. Her bireyin kendine özgü düşünme, hareket etme, hissetme, konuşma ve anlama biçimi vardır.
Psikomotor gelişim becerileri, genelde gözlenebilir beceriler olduğu için çocukta
gerçekleşen farklılıklar daha somut olarak fark edilir. Örneğin çocuğun geç yürümesi
ailelerde “acaba bir problem mi var?” sorusunu getirir. Oysa fiziksel bir sorun yoksa çocuk birkaç ay geç olarak bağımsız yürüme becerisini geliştirebilir. Başlangıçta da belirtildiği gibi psikomotor gelişimdeki farklılıklarda hem çevre hem de soya çekimin etkisi bilinmektedir.
Ebeveynlerden kalıtsal olarak geçen özellikler, her çocuğun büyüme ve gelişme
oranını, boy uzunluğunu, kemik ve cinsiyet yönünden gelişimini tayin eder. Buradaki
bireysel ayrılık, çocuğun kalıtım yolu ile aldığı büyüme özelliklerine; becerileri, öğrenmeye az ya da çok yetenekli olmasına dayanır.
Çevre; Çocuğun, doğup büyüdüğü çevre de psikomotor gelişmede etkilidir. Aile
yapısı, sosyoekonomik ve kültürel düzeyinin motor gelişiminde etkili olduğu yapılan
araştırmalarda da belirtilmiştir. Ailenin çocuğu motive edici olması korkularını anlaması ve ona göre tavır takınması pek çok motor becerinin öğrenilmesinde etkilidir. Aynı zamanda sosyoekonomik düzeyde sağlıklı beslenmenin öneminin olduğu düşünülürse sağlıklı motor gelişimi becerileri kazanmada ilişkili olduğu gözlenebilir. Sağlıksız koşullar psikomotor gelişimi engeller. Çocuğun bulunduğu çevresel ortam da önemlidir. Apartmanlarda hareket kısıtlılığı yaşayan çocukların, açık havada daha çok oyun oynayan, sportif tesislerden yararlanan çocuklara nazaran motor becerilerinin daha az gelişmiş olduğu görülür.
Genelde, 6 aydan 1 yıla kadar kazanılan motor yetenek sayısında bireysel farklılıklar
görülmektedir. Bu bireysel farklılıklar, bazı çocukların yeni motor becerileri öğrenmeye neden hazır olup olmadıklarını açıklayabilir.
Psikomotor Gelişimi Destekleyen Oyun Örneği:
OYUNUN ADI: BAHÇIVAN VE YARAMAZ ÇOCUK
GELİŞİM ALANI: Psikomotor alan.
AMACI: Bedensel koordinasyon gerektiren hareketleri yapabilme.
ARAÇ- GEREÇ: --
OYUNCU SAYISI: Sınıf mevcudu.
YAŞ GRUBU: 4-5 yaş
OYUNUN OYNANDIĞI YER: Açık hava.
UYGULAMA: Çocuklar büyük bir halka oluştururlar, yere otururlar. Çocuklar arasından bir bahçıvan ve bir de yaramaz çocuk seçilir. Bahçıvan çiçekleri sularken yaramaz çocuk bahçede dolaşmaktadır. Bahçıvan yaramaz çocuğun yanına giderek ''Sakın çimlere basma, çiçekleri koparma.'' der. Yaramaz çocuk ''Beni yakalamayı başarırsan söylediklerini yaparım.'' der ve koşmaya başlar. Ama yaramaz çocuk hangi hareketi yapıyorsa bahçıvan da aynı hareketleri yapmak zorundadır. Örneğin çocuk iki kez kendi etrafında dönerse bahçıvan da dönecek, tek ayakta koşarsa bahçıvan da tek ayakta koşacaktır. Oyun bu şekilde sürecektir.
Küçük Kas Gelişimi İçin Parmak Boyası:
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)